UTE ETTER Å GJØRE ET KUPP PÅ BLACK FRIDAY OG CYBER MONDAY – PASS DEG FOR SVINDLERE
Sikkerhetsforskere hos Check Point rapporterer om alarmerende økning i antall ondsinnede phishing-kampanjer.
Formidabel økning
Det er ikke uvanlig at november preges av svindelforsøk i forbindelse med populære tilbudskampanjer som denne måneden bugner av. Grunnet COVID-19 ser man en økning i netthandel, og det også påvirker økt cyber angrep. Likevel er det overraskende at økningen i phishing via e-post er på 80% sammenlignet med gjennomsnittet i oktober.
Antall leverte svindel e-poster i begynnelsen av oktober var 1 av 11.000, mens i midten av november var forholdet 1 av 826, som betyr 13 ganger økning.
Phishing betyr
Your Content Goes HerePhishing betyr
at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på.
“Svindlere prøver enhver mulighet til å fiske penger ut av lommeboken din, og da er forsøk på å stjele eksempelvis dine betalingsdetaljer gjennom et tilbud du ikke kan motstå en av mange måter å få det til på,” sier daglig leder Rune Toresen i First IT. Videre sier han, «Det er som det alltid har vært, hvis tilbudet er for godt til å være sant, så er det nok det. Noen gir halvgode tilbud på attraktive varer, eller på varer som er vanskelig å få tak i, som man blir lurt av. Benytter man kredittkort eller eksempelvis PayPal har du rett til å kreve pengene tilbake.»
Mange av tilbudene fremstår troverdige. De kan lett forveksles med ekte tilbud.
Har du lyst å teste dine ansatte, så kan vi hjelpe deg med å kjøre en sikker men fiktiv e-post kampanje. Ta kontakt for tilbud.
Er du NY PÅ NETTHANDEL Sjekk følgende:
Er du ny på netthandel så kan det være greit å begynne sin første handel hos norske nettbutikker som også har fysiske forretninger
Ved bruk av kredittkort
har du rett til å kreve pengene tilbake hvis:Ved bruk av kredittkort har du en lovfestet rett gjennom Finansavtaleloven til å kreve pengene tilbake fra banken din hvis:
- Du ikke får varen du har bestilt
- tjenesten ikke blir levert
- arrangementet blir avlyst
- reisen blir kansellert
- selgeren ikke respekterer angreretten din
- selgeren går konkurs
- du blir svindlet
For debetkort er prosessen mer komplisert og bankene har oftere kortere frister.
Gikk handelen skeis?
Følgende er hentet fra Forbrukerrådets hjemmeside:
FOR HANDEL I NORGE
HANDEL INTERNASJONALT
Hvor i all verden?
- EU – Har du handlet i nettbutikk i EU/EØS, må du kontakte Forbruker Europa
- USA – Har du handlet i nettbutikk i USA kan du gå via Better Business Bureau.
- I land utover disse må du sjekke butikkens vilkår og de rettighetene som gjelder.
Husk at du også kan kreve pengene tilbake fra banken din hvis du har benyttet kredittkort. Les mer om dine rettigheter her.