Tips til bedre
søkemotoroptimalisering (SEO)

Gjør det selv, eller spør oss om hjelp.

Mange syns Søke-Motor-Optimalisering (Search Engine Optimizing – SEO) er komplekst og vanskelig

Denne artikkelen forklarer hva du selv kan gjøre på websiden din for å bli mer synlig i Google sin søkemotor.

Google søker hele tiden etter metoder å presentere relevant informasjon for sine brukere. Derfor er innhold og relevans det absolutt viktigste. Tenk deg om, «er denne artikkelen relevant og med godt innhold for våre kunder?»

Dine besøkende bør finne informasjon på dine sider som er aktuell for dem.

Ta i bruk Google Analytics. Lær av statistikken som viser brukermønsteret til dine besøkende.

Det mest tenkelige ordet de vil søke bør være i tittel og tekst.
NB! Og relevant for resten av innholdet på siden din. Ellers går de ut igjen kjapt, og påvirker «bounce rate» for siden din.

Har du flere produkter eller innholdssider, bør du tilstrebe unike titteltagger og overskrifter.

I tillegg kan du kjøpe deg økt søkbarhet gjennom Google Ads søkeord (Campaigns).

Pass på at språket er lettleselig.

Sider med mer enn 450 ord er generelt litt bedre rangert enn de med veldig lite tekstinnhold.
Bruk overskrifter, mellomtitler og avsnitt.

Applikasjoner som eksempelvis Yoast kan bistå til å kvalitet sikre lesbarhet, tekstlengde, nøkkelord mm.

Legg til tagger og bildebeskrivelse på bilder og film for å bidra til søkemotoroptimalisering.
(Multimedia >> video, bilder , lyd, presentasjoner, grafikk og grafer)

Lenk til annet innhold på siden din.

Lenk til andre websider. (Eksempelvis kan lenke kilder benyttet, eller andre tilsvarende artikler som leserne kan finne interessante).

Helst vil man oppnå å være synlig i organisk søk (det vil si uten å annonsere). Bruk sosiale medier (SoMe) kontoer som en «teaser» med lenke inn til websiden, og eksempelvis rett til den aktuelle undersiden eller artikkelen. Husk å navngi/tagge bilder og film på siden.

I tillegg, kjøp annonsering via Google Ads, SoMe (LinkedIn Business Manager, Facebook, Instagram osv.) eller andre digitale annonse tjenester som går til websiden.

Sørg for at websiden er responsiv i forhold til hvilken type enhet du besøker websiden på.

Hvis man eksempelvis bruker WordPress som webside plattform har man tilgang til noen applikasjoner som kan hjelpe med å optimalisere websidens søkbarhet. Eksempelvis kan man legge til Yoast.