Oktober 2022 – EUs måned for datasikkerhet (for 10. gang).

“Think Before U click – I choose to be safe online”

Det er en måned med tips og triks til å fokusere på cyberhygiene og identifisere cybertrusler, som løsepengevare og phishing. Flere og flere av våre daglige aktiviteter skjer på digitalt – vi handler, tekster, jobber og lærer gjennom de mange digitale verktøyene.

 

#thinkB4UClick #cybersecurity #datasikkerhet

Kilder

ENISA
NorSIS
Nettvett.no

PHISHING BETYR

Phishing betyr

at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på.

Her er noen tips som hjelper deg med å holde deg trygg digitalt:

Vær obs på skrivefeil og dårlig språk. 

Datakriminelle prøver ofte å gi deg kort betenkningstid. 

Hold musen over lenken for å sjekke om den er lik det som står der. 

Sjekk hilsenen, Meldingen er vanligvis adressert til en generisk mottaker (ikke navnet ditt).

Ber noen om dine passord, PIN, logg inn, kode, personnummer er personlig informasjon, så bør alarmbjellene ringe kraftig. 

ELLER VUNNET DEN STORE PREMIEN?

Er tilbudet for godt til å være sann, så stemmer nok det. Samme gjelder om du blir tilbudt å ha vunnet eller arvet en anseelig høy sum eller verdifull gjenstand. 

Noen ganger er skadevære lagt ved epost vedlegg. Vær forsiktig med å åpne vedlegg. 

MiniKurs

Ble du motivert til å ta å øke kompetansen umiddelbart, med et enkelt kurs som passer alle som bruker internett i hverdagen, enten hjemme eller på jobb? Her er fire leksjoner levert av Nettvett.no gjennom XtraMile som hver tar ca. 5 minutter, Nettvett, Pass på deg selv, Pass på de rundt deg, Pass på datamaskinen din.

Hva gjør du hvis du likevel var uheldig og beit på kroken

 
 

Forbrukertilsynet – The Consumer Authority, Porselensvegen 32, 3920 Porsgrunn, Forbrukertilsynet, Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien, +47 23 40 06 00, post@forbrukertilsynet.noPolitiet – The police, +47 02800

Report the incident to:

Your local Police station or call +47 02800