UTE ETTER Å GJØRE ET KUPP PÅ BLACK FRIDAY OG CYBER MONDAY – PASS DEG FOR SVINDLERE

Sikkerhetsforskere hos Check Point rapporterer om alarmerende økning i antall ondsinnede phishing-kampanjer.

Formidabel økning

Det er ikke uvanlig at november preges av svindelforsøk i forbindelse med populære tilbudskampanjer som denne måneden bugner av. Grunnet COVID-19 ser man en økning i netthandel, og det også påvirker økt cyber angrep. Likevel er det overraskende at økningen i phishing via e-post er på 80% sammenlignet med gjennomsnittet i oktober.

Antall leverte svindel e-poster i begynnelsen av oktober var 1 av 11.000, mens i midten av november var forholdet 1 av 826, som betyr 13 ganger økning.

Phishing betyr

Your Content Goes Here

Phishing betyr

at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på.

“Svindlere prøver enhver mulighet til å fiske penger ut av lommeboken din, og da er forsøk på å stjele eksempelvis dine betalingsdetaljer gjennom et tilbud du ikke kan motstå en av mange måter å få det til på,” sier daglig leder Rune Toresen i First IT. Videre sier han, «Det er som det alltid har vært, hvis tilbudet er for godt til å være sant, så er det nok det. Noen gir halvgode tilbud på attraktive varer, eller på varer som er vanskelig å få tak i, som man blir lurt av. Benytter man kredittkort eller eksempelvis PayPal har du rett til å kreve pengene tilbake.»

Mange av tilbudene fremstår troverdige. De kan lett forveksles med ekte tilbud. 

Har du lyst å teste dine ansatte, så kan vi hjelpe deg med å kjøre en sikker men fiktiv e-post kampanje. Ta kontakt for tilbud. 

 

Er du NY PÅ NETTHANDEL Sjekk følgende:

En seriøs selger oppgir kontaktinformasjon. Sjekk alltid om du finner navn, e-postadresse, telefon og organisasjonsnummer.

Søk på nett for å se om firmaet er til å stole på. Et tips er å søke med formanavnet i kombinasjon med ord som «fraud», «complaint» og «review». Hvis butikken holder til USA, kan du sjekke Better Business Bureau.

Selgere opererer ofte med ulike vilkår for hva som skjer ved for eksempel forsinkelse, avbestilling og retur. Sjekk hva som gjelder før du krysser ok. Dette er spesielt nøye hvis du handler utenfor EU, hvor rettighetene og reglene varierer i stor grad.

Mange utenlandske nettbutikker har også oppført en .no adresse, og benytter norsk tekst. Sjekk selskapets organisasjonsnummer opp mot Brønnøysundregisteret brreg.no

Benytt kredittkort eller betalingsløsninger som PayPal. Faktura kan medføre ekstra gebyrer.

Det er alltid lurt å sammenligne prisene med andre butikker. Her kan det ofte være mye å spare.

Sjekk også hva totalprisen blir. Frakt, gebyrer og avgifter kommer ofte i tillegg til den oppgitte prisen.  Hvis du skal importere noe er det lurt å sjekke importkalkulatoren på Tollvesenet.

OBS! Tollvesenet kan beslaglegge piratprodukter, dersom de mistenker at du planlegger å selge disse videre. Sjekk derfor at du kjøper «ekte varer» før du bestiller.

Ved å trykke øverst til venstre i nettadresse-feltet gir nettleseren informasjon om hvorvidt nettstedet er sikkert eller ikke.

En annen tidlig vurdering kan være å sette seg inn i “Trygg e-handel” – sertifisering, og se om nettbutikken er tilknyttet denne.

Når kjøpet er inngått bør du spare på ordrebekreftelsen, som gjerne kommer på e-post, slik at du kan sjekke produktet opp mot det du avtalte.

Er du ny på netthandel så kan det være greit å begynne sin første handel hos norske nettbutikker som også har fysiske forretninger

Ved bruk av kredittkort

har du rett til å kreve pengene tilbake hvis:

Ved bruk av kredittkort har du en lovfestet rett gjennom Finansavtaleloven  til å kreve pengene tilbake fra banken din hvis:

  • Du ikke får varen du har bestilt
  • tjenesten ikke blir levert
  • arrangementet blir avlyst
  • reisen blir kansellert
  • selgeren ikke respekterer angreretten din
  • selgeren går konkurs
  • du blir svindlet

For debetkort er prosessen mer komplisert og bankene har oftere kortere frister.

 Les mer om dine rettigheter her.

Gikk handelen skeis? 

Følgende er hentet fra Forbrukerrådets hjemmeside:

FOR HANDEL I NORGE

HANDEL INTERNASJONALT

1. Klag til selger.

Dersom du er misfornøyd med en vare eller at varen ikke dukker opp, må du først ta kontakt med selger. Bruk gjerne Forbrukerrådets klagebrev maler:

KLAGEBREV veiledning

Kilder: Forbrukerradet.no, Check Point

2. Forbrukerrådet

Ta saken til Forbrukerrådet for mekling. Dersom du har handlet i en norsk nettbutikk, kan du ta saken inn for Forbrukerrådet via dette skjema:

MEKLING skjema

Hvor i all verden?

  • EU – Har du handlet i nettbutikk i EU/EØS, må du kontakte Forbruker Europa
  • USA – Har du handlet i nettbutikk i USA kan du gå via Better Business Bureau.
  • I land utover disse må du sjekke butikkens vilkår og de rettighetene som gjelder. 

Husk at du også kan kreve pengene tilbake fra banken din hvis du har benyttet kredittkort. Les mer om dine rettigheter her.